A Fenntarthatóság Kiindulópontja a PGI Szemszögéből
A fenntarthatóság kulcsfontosságú téma a mai világban, de annak megértése és gyakorlati alkalmazása nem mindig egyértelmű. A PGI, vagyis a Pécsi Gloves International, egy olyan vállalkozás, amely ezen elvek fejlesztésével és alkalmazásával mutat példát. Az utazás során rá kellett jönnünk, hogy meghatározni saját magunkat sem könnyű, de az eltökéltség és a komplex megközelítés segít bennünket a fenntartható jövő felé vezető úton. Az alapelvek: gazdasági hatékonyság, környezeti felelősségvállalás és társadalmi szerepvállalás mind a PGI tevékenységének szerves részei, és reméljük, hogy inspirálást nyújtanak másoknak is a fenntartható gondolkodásban.
Egy rendszert az alapjaitól kell felépíteni.
Az egész rendszer kidolgozása előtt rá kellett jönnöm, hogy mint cég sem tudjuk meghatározni saját magunkat. Azt tudjuk pontosan, hogy mit gyártunk és miért, de a saját márka és a gyár teljesen össze van keveredve és a kommunikációnk sem tiszta kifelé. Ennek megfelelően a fentarthatóság elemeit és azok vizsgálatát sem tudtam eldönteni, hogy gyártóként vagy márkaként végzem.
Ez a kulcsa annak, hogy más márkákhoz képest komplexen állunk a témához, hogy a gyártástól, a márkán át egyészen a végfelhasználókig kísérjük a terméket. Sok visszajelzést és kérdést kapunk a nemzetközi márkáktól, a viszonteladóinktól és a webáruházon keresztül tőletek is, mint végfelhasználók. Innentől kezdve a folyamatokat már igyekeztem ezekből a nézőpontokból vizsgálni.
A könnyeb kommunikáció érdekében született meg a már 1994-es megalakulás óta üzemelő gyár márkaneve. Ebben közreműködött Béres Szilárd, aki rengeteget segített az alapok kialakításakor és az Ő javaslata alapján lettünk PGI, azaz Pécsi Gloves International. Fontos volt számunkra, hogy a nemzetközi partnerek lássák a tradíciót, amit Pécs városa a kesztyűgyártás terén képvisel, így annak ellenére, hogy az ékezetes szavak sokszor problémát jelentenek más nyelven, bekerült a város neve a márkanévbe.
A Karma Pécsi Kesztyű márka 2000 óta létezik és elsősorban egy hiány pótló kategória volt számunkra. A vevők az átlagostól eltérő extra modelleket kaptak, mi pedig a gyár üresen maradt kapacitásait töltöttük fel vele. Ma már a márka ennél sokkal többet jelent, amit az idei évtől ti, mint rajongói a kézműves termékeknek is egyre jobban érzeni fogjátok. Az átalakulás lassú folyamat, de reméljük tetszeni fog.
Na de vissza fenntarthatósághoz. 3 alappillért határozunk meg: környezeti, társadalmi, gazdasági. Egy cég, márka, gyár vagy bármilyen piaci szereplő, akár egy hétköznapi ember is, akkor mondható fenntarthatónak, ha ezen három alappillért tartja szemelőt a döntési mechanizmusaiban. Őszintén be kell valljam ez nem egyszerű. Ha választotok egy ruha márkát, amelynek alapanyaga környezettudatos, de olyan gyártónál készül, ahol a tisztességes foglalkoztatás nem érvényesül, akkor jó döntést hoztál vagy sem. Na ez egy olyan kérdés, amire mindenkinek a saját válasza a helyes. Minél több ilyen kérdést tettem fel, annál inkább azt éreztem, hogy sosem tudok maradéktalanul helyes döntést hozni.
Ezek a nehéz és sokszor eldönthetetlen kérdések sodornak minket a tehetetlenség vagy érdektelenség helyzetébe. Mert ha nehezen, de meghozol egy döntést, bírálni fognak érte. Kérlek benneteket ebbe a hibába ne essetek bele! Egy nem tökéletesen fenntartható döntés is lehet jó. Hiszen ebben az esetben már legalább teszel valamit, ahelyett, hogy nem tennél semmit. Ezeknek a dilemmáknak köszönhetően választottam a körkörös gazdasági modellt, ami az én véleményem szerint és a saját tudásom alapján a legtöbb kérdésre megoldást nyújthat. A körkörös gazdasági modell alapja, hogy a felhasznált alapanyag a termék életútját követően újra alapanyag szintre lép vissza (ez nem tankönyvi fogalom meghatározás, hanem az én értelmezésem).
Az alapelveink, amiket követni szeretnénk:
Gazdasági pillér – profitorientált működés, nem gerjesztve a túlfogyasztást, pazarló raktározást és fő fókuszban tartani a szakma megmaradását a legmagasabb szinten
Környezeti pillér – a termékek hosszú élettartamúak legyenek, felhasznált alapanyagok, lokalitás, hulladék kezelés, újrahasznosított energiák felhasználása, termékek javíthatósága és javítása, second hand értékesítés, újrahasznosítás
Társadalmi – az eddig követett elvek betartása, a kesztyűs szakma megbecsülésének emelése, a hagyományok őrzése és tudás továbbadása
Az idei évben a hazai piacon bevezetésre kerül a fenntarthatósági rendszerünk első része. Az alábbi piktogramon igyekeztünk Varga Csilla grafikussal összetenni érthető egyszerű formában. Ezúton is köszönöm, hogy lerajzolja a káoszt a fejemből.

A Karma új kollekciója már egyedi sorszámmal ellátva kerül tulajdonosához, amit a rendszerbe regisztrálva plusz garanciával, sok-sok hasznos infóval és javítási szolgáltatással együtt kap meg minden vásárló, azonban erről majd bővebben a következő bejegyzésben olvashattok.